• DigiTime: Tijd voor Transformatie!

    Action Learning project DigiTime schreef een blog over Digitale Transformatie en hun whitepaper: Analyse naar de Digitale Transformatie binnen Overheidsorganisaties.

DigiTime: Tijd voor Transformatie!

digitime whitepaper

Voor ons action learning project hebben wij ons ondergedompeld in de wereld van digitale transformatie binnen de Nederlandse overheid. De opdracht die wij van de provincie Zuid-Holland kregen was: ‘breng nou eens in kaart waar de Nederlandse overheid staat in de digitale transformatie’. Anders gezegd: kun je de verschillende organisaties en hun maatschappelijke opgaven plotten op een soort volwassenheidslijn? Niet een gemakkelijke opgave, want wat is de digitale transformatie? En hoe bepaal je een volwassenheidslijn? 

 

Deze vragen spookten rond in de hoofden van ons sterk analytische groep. Als een duikboot zijn we 1,5 maand de literatuur ingedoken en hebben we verschillende modellen geraadpleegd. Uit deze modellen hadden wij een eigen versie gedestilleerd, maar toen we weer boven water kwamen en het presenteerden  tijdens een kennissessie, zagen we verwarde gezichten. Voor ons was dit even een teleurstelling,

want we hadden zo hard gewerkt aan het model. Maar eerlijk is eerlijk, we konden ons ook vinden

in de feedback die we kregen. Dit is ook een essentieel onderdeel van action learning: vallen,

feedback verzamelen en weer met hernieuwde energie doorgaan.

 

De week na de kennissessie konden we voor het eerst fysiek bij elkaar komen en dat zorgde

voor een omslag in de projectgroep. Iedereen had de ruimte gekregen om even te ventileren

en haar/zijn visie voor het project te vertellen. Hoe het eindproduct eruit zou zien was nog onduidelijk,

maar een ding was zeker: we moesten naar buiten treden! In de weken die volgden is er kennis opgehaald

bij om en nabij 30 professionals waarin het X-curve model van DRIFT de basis vormde.

De passie die DRIFT tentoonstelde voor de digitale transformatie werkte aanstekelijk en maakte

dat wij er nog meer uit wilde halen. Dus organiseerden we een X-curve workshop en voerden we nog meer gesprekken.

 

digitaal transformeren

 

Deze workshop gaf ons de bevestiging dat wij op de goede weg waren. De deelnemers,

waarvan een deel ons vragend had aangekeken tijdens de eerste kennissessie, raakten geënthousiasmeerd

over onze voortgang. Een workshop met levendige discussies die een waardevol inzicht voor

alle deelnemers opleverde: perspectief doet er toe als je kijkt naar de digitale transformatie.

Wat voor de ene persoon een optimalisatie is, is voor de ander een transformatie.

 

Gevoed door de goed verlopen workshop en de enthousiaste reacties zijn wij vol goede moed

aan de slag gegaan met ons eindproduct. Alle kennis en inzichten die wij vanuit de theorie

en onze gesprekken met professionals hebben opgedaan hebben wij gebundeld in een mooi

en makkelijk te lezen whitepaper met daarin 7 lessons learned en 6 aanbevelingen,

die als vliegwiel gebruikt kunnen worden om met de digitale transformatie aan de slag te gaan.

 

Dit whitepaper hebben wij op 2 juli gepresenteerd aan ongeveer 45 mensen tijdens ons eindevenement,

waarbij de deelnemers ook in discussie zijn gegaan over hun rol in de transformatie. Het resultaat:

heel veel enthousiaste reacties en nieuwe inzichten bij de deelnemers en andere professionals die

ons whitepaper gelezen hebben. Zo gaat adviesbureau Hiemstra en De Vries de output van

ons whitepaper gebruiken in hun leergang ‘’digitaal leiderschap’’.

 

Wij van DigiTime hebben de handvatten gegeven, het is nu aan de professionals om deze aan te grijpen!

 

Benieuwd naar het whitepaper? Je kunt hem via deze link lezen!

 

Team DigiTime,

Annalotte, Daphne, Eline, Estelle, Jet, Katja en Niels